torsdag 26 juli 2012

Lekstuga del 1

Ett rätt stort projekt är nu på gång här hemma! Ett lekstugebygge med allt vad det innebär. Jag vet inte riktigt vem som sett mest fram emot detta, jag eller barnen :)

Tänk er vårt hus i miniatyr, liggande och stående faluröd panel, vit midjelist, vackert utsågade takfötter, fönster med spröjs, gammal dörr med speglar, lertegel, brokvist med snickarglädje. Får ni bilden?


Projektet kommer nog att pågå ett tag men det är så spännande! Och detaljerna känns viktiga även om det inte får bli för kostsamt. Budgeten ligger på strax under 10 000 kr vilket vi bör kunna hålla.


Takhöjden blir tillräcklig för en vuxen och stugan kan nog även få tjäna som liten gäststuga då den är ca 8 kvadrat.

Fortsättning följer!

Kram M

16 kommentarer:

  1. Åhh, så roligt med lekstugebygge.
    När vi byggde vårt muminhus så var det viktigt med takhöjden, vi ville verkligen att vuxna ska kunna stå rakt utan problem. Det ångrar vi inte idag kan jag säga, underlättar mycket.

    Ska bli roligt att få följa bygget

    Kram Teres

    SvaraRadera
    Svar
    1. Visst är det skoj :) Nej jag tror inte heller vi kommer ångra det! Vi kanske vill använda det som liten stuga längre fram och då vill man slippa bocka sig!

      Radera
  2. Vilken dröm för barnen! Det skall bli spännande att följa bygget!:)

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  3. Ska bli spännande att följa ert lekstugebygge. Låter som att det kommer bli super fint!:)
    Kram

    SvaraRadera
  4. Men jag DÖÖÖR!! Får värsta pirret i magen, ska bli sååå roligt att följa detta bygge. Det är en av mina drömmar, att få bygga en riktig riktig drömlekstuga åt mina barn. Bra att ni gört först, kan jag inspireras och härma lite sen ;)

    Kram Catta

    SvaraRadera
    Svar
    1. Hihi visst är det en dröm! Speciellt för mamman tror jag! Självklart får du härma, lite utförligare fakta kommer!

      Radera
  5. Å, du er så flink!!! Her har vi planlagt lekestue i 5 år, men kommer liksom aldri igang! Kan du dele noen praktiske tips? Det hadde vært til utrolig hjelp for oss, type, hva slags grunnarbeid har dere gjort, støpt såle eller bare punkter til bjelkene? Bjelkesko? Osv osv. Vi aner liksom ikke helt hvordan vi skal begynne ;) Får følge med her hos deg og se om jeg kan få noen gode råd!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Absolut! Vi ska skriva ihop lite fakta allt eftersom! Vi har faktiskt ingen ritning utan bygger lite som vi vill och vart efter!

      Radera
  6. Guuuud så roligt att följa!! Så himla fint det kommer bli, det är jag säker på!!
    Kram

    SvaraRadera
  7. Min lekstuga är gammelrosa med vita knutar, brant tak, enkupigt tegel, farstukvist och spegeldörr. Viktigt att barnen får vara med och bygga och bestämma utseendet tycker jag. Det blir ett minne för livet! Innerväggarna har tapetrester(patchwork).

    SvaraRadera
  8. Vilket fint hus ni har!!! Spännande med lekstugan! Vi håller också på med våran, som också är tänkt att bli lite som en miniatyr av vårt hus, eller lite lika stil i alla fall. Bygget har stått still ett tag, men nu ska den verkligen bli klar... Jag vill INREDA och längtar.... Barnen tycker att den är okej som den är nu...
    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  9. Hej. Låter helt underbart.
    Vi har också byggt en lekstuga i två våningar som vi är såå nöjda med.
    Det ända vi känner nu i efterhand är att vi inte skulle tagit falu röd färg på de delar man ska leka på... Färgar av sig på allt:(
    Tänk på det!
    Lycka till!
    Kram Bonnie

    SvaraRadera
  10. Åh vilken dröm! Skulle så gärna vilja bygga en lekstuga, men vi har så mycket projekt på g så det skulle bli gjort när Signe är 18.. ;) vi är inne på att köpa en istället, men risken finns när jag ser ert bygge att jag ändrar mig. :)
    Kram Anna

    SvaraRadera
  11. Vad spännande att se hur det blir. Ert hus är ju bara så fint, så jag kan tänka mig hur lekstugan kommer att bli :)

    Har en lekstuga här hemma som leks i varje dag. Det är nåt speciellt att få inreda åt de små. Barnrum är ju roliga, men lekstugor är nog snäppet roligare.

    SvaraRadera
  12. Spännande...kommer nog bli huuur fin som helst!
    Ha en fin dag.

    Kram Malin

    SvaraRadera