söndag 29 juli 2012

Hönsgården

Det bästa vi gjort denna sommar är att skaffa höns! Det är verkligen trevligt med deras sällskap, hela familjen är förtjusta och vi följer varje dag deras utveckling. Än så länge anar vi att vi har en tupp och en höna, de andra är fortfarande för små för att könsbestämma. Vi har dvärgsilkeshöns i färgerna röd, vinröd och svart plus en liten dvärgcochin som troligtvis blir vit. De håller ihop i vått och torrt, de sover tillsammans nära nära. Favoritmaten är spagetti, makaroner och ris! De får även ett ekologiskt hönsfoder.


Albins favoritkyckling "Gullan"
 
Hönshuset hade vi först tänkt bygga fristående, men vi insåg att om vi skulle hinna skaffa höns något sånär i början av sommaren så måste vi tänka om. Där är vårt uthus en guldgruva på många vis. I rummet närmast vägen har det tidigare funnits djur (höns och en get som min farfar växte upp med). Där fick det återigen bli plats för höns. Vi byggde en hönsgård och satte upp en avskiljare i det lilla rummet och sedan var hönsen välkomna!



Ha en skön söndag!

Kram M

9 kommentarer:

  1. Det ser så rofyllt och mysigt ut med höns som tippar omkring på gården.

    Ser fram emot att se hur lekstugan formar sig till en liten kopia av boningshuset. Vi är precis klara med våran lite enklare lekstuga. Ett projekt som inte skulle ta så lång tid men som verkligen drog ut på tiden. Bilder finns på bloggen.

    Ha en bra dag!
    Kram/Anna

    SvaraRadera
  2. Så sööta! Jag har också önskat mig höns jättelänge. Det verkar så mysigt! Fint hönshus!
    Kram
    Petronella

    SvaraRadera
  3. Åhh vad mysigt med hönor... särskilt för barnen.
    Det måste vi också ta tag i till nästa vår.
    Vi hade 10 förra året men de blev tagna av räven nästan alla på en natt :(
    Bättre att ha en fin hönsgård som ni.
    Kram Annika

    SvaraRadera
  4. Så underbart söt lilla Gullan är och de andra hönsen också!!

    Ni bor ju bara sååå mysigt:)

    Kram Johanna

    SvaraRadera
  5. Jag har också haft höns. Ganska mitt i stan bodde jag då och de där två fick gå fria i trädgården. Då och då tog de sig en tur ut på vägen eller över till grannarna. Jag hade en skylt som det stod VARNING FÖR SPRÄTTANDE HÖNS på. Det var tider det:)
    Kramen.

    SvaraRadera
  6. Hejsan!

    Vad mysigt det ser ut hos hönsen :)

    Jag har haft uppfödning av Dvärgkochin och ser därav om det är en höna eller tupp.. Gullan ser ut som en tupp tyvärr, man ser det på kammen och benen.
    Mvh Hanna

    SvaraRadera
    Svar
    1. Åh jag håller tummarna för att du har fel :-)

      Radera
  7. Åh jag vill också ha höns! Är det mycket jobb med dem? Och drar de till sig så mycket möss och råttor som jag hört?

    SvaraRadera